onsdag 23 mars 2011

Vi i villas: Jag och huset

I gratis tidningen Vi i villa, som dimper ner i brevlådan lite då och då, har de en återkommande frågespalt.

Här är "Jag och Huset i Öster":

Familj: 2 vuxna, 2 döttrar 11 och 4 år gamla, son 8 år
Bor: I Huset i Öster, en 50-tals sutteräng villa i tegel
Drömprojket hemma: Eftersom badrummen är inplanerade att renoveras under våren, så känns den drömmen ganska verklig. Jag väljer istället att få göra i ordning ett allrum nere i källarplan. Ett allrum med stort A.
Roligaste huspysslet: Att tända alla värmeljus på övervåningen på fredagkväll.
Tråkigaste: Tvätta fönster, rensa avlopp, skotta.
Inredningsstil: Enkel, familjär, funktionell.
Favoritfärg hemma: Grått (just nu i alla fall)
Snyggt på golvet: Ekparkett och linoleum. Ryamattan är mysig kalla vintermornar.
Bästa städprylen: Dammsugaren
Bästa förvaringstipset: Mina fyra S: sortera, släng, skänk, sälj. Var sak på sin plats.
Favoritplats i trädgården: Altanen under tak, gärna med en brasa tänd.
Drömprojket ute: Få stans vackraste Klematis!
Roligaste trädgårdssysslan: Tycker det mesta är ganska kul när jag väl tar mig tid att göra det. Att arbeta i trädgården är lite som balsam för min själ. Det låter töntigt, men jag menar det.
Tråkigaste: Att behöva ta hand om kirschkålen.
Hoppar gärna över: Underlagsarbete (det tar Mannen hand om), jag vill gärna ha snabba resultat.
Hängmatta eller trädgårdsgrupp: Trädgårdsgrupp. Jag har ingen hängmatta.
Odlar helst: Något gott att äta som kommer upp ur jorden snabbt.
Bästa trädgårdstipset: Njut och ha det gött!
Bästa elverktyg: Skruvdragare, för den kan jag använda!
Bästa verktyg: Gräsklipparen
Stolt över: Allt vi gjort i huset. Att vi stått ut att bo i ett renoveringsobjekt så länge. Att jag handdiskade i nästan två år.
Skäms för: Fönstersmygen i matsalen. Som jag döljer med en gardin.
Vem gör vad hemma: Planering - båda. Genomförande - 85% Jim (Om man inte räknar vissa projekt som varit mina, eller Jims till 100 %.) Jag har oftast hand om markservice, tyvärr. Det kan ha med det där med underlagsarbetet att göra... Piff - jag. Tar åt sig äran - båda.
Bäst med att bo i hus: Att kunna göra lite mer som man vill, sänkt boendekostnad nu och sen.
Sämsta med att bo i hus: Skottningen och elräkningen på vintern.

1 kommentar:

Tudorienne sa...

Mysigt!
Till kirskålen kan du ta round up.