onsdag 29 juli 2015

Trädgården

En av våra två rosor. Den här har jag fått av avgångselever 2013. Den lyser gul som solen.
 Vi har lyckats två år i rad att få vår Hortensia att blomma. Den är inte lika prunkande som de på Korsika i Medelhavet. Men jag är glad ändå!
Krusbären är mogna. I fjol missade vi hela alltihopa, men i år skall jag drista mig till att koka en kompott till höstens ostbrickor.
Två-tre blåbär har det blivit under årens lopp. Men i år så har vi flera klasar.
Kan räcka till en persons morgonfil.
Åtta äppelträd, var från början 10, men två har fått stryka på foten. I år har vi inte beskurit dem.
Det har vi annars gjort de tidigare åren i huset.
Busigt att skita i det, men sköt att slippa ta hand om allt ris. Själva klippningen är riktigt trevlig.
I år - som i fjol - bär två av åtta äppelträd frukt. Det är skönt och det är två olika sorter, så de kommer olika, en i augusti och en i september. Tänk all frukt att ta hand om, om alla åtta burit frukt varje år. Jag får några fler gråa hår bara genom att tänka på det...
 Hallonen, som är förpassade till krukor, eftersom de slår så mycket rotskott, trivs okej.
 Tomaterna. Lite mer sol och värme kan nog behövas!

1 kommentar:

Tudorienne sa...

Ni har så härliga odlingar! Hortensia är min dröm.