måndag 29 december 2008

Paus

Vi har inte tagit i en pensel på över en vecka, men nu kryper det lite i en...

Igår la Jim ganska mycket tid på att mäta upp köket och vi satt vid köksbordet och gjorde ritningar på det nya köket. Vi vet ganska väl hur vi vill ha det, även om det givetvis finns detaljer att hänga upp sig på.
Jag börjar tröttna på Jims rädsla för vitt.
Jag vill ha vitt, grått och svart i köket. Jag vill kunna ha gula påskdukar, röda julgardiner, mintgröna handdukar eller rosa blockljus. Inte allt på en gång, men när modet svänger och våren kommer vill jag kunna ha pastell i hela köket och det matchar. Jag gillar att det matchar. Det måste matcha. Jag vågar inte säga att köket är mitt rum, men pyntet är mitt och det tycker jag är viktigt!

Det som vi är överens om är:
- svart och vit rutigt golv
- 50 talskänsla
- hel kyl och frys
- hel spis/ugn, gärna med 2 ugnar
- fläkt som man kan skjuta in
- diskmaskin utan front
- inte rostfria vitvaror

Det som vi dividerar/diskuterar:
- infälld diskho alt. hel diskbänk
- microskåp ovanför diskmaskin eller i ett högskåp
- överskåp ovanför skåpen mot vardagsrummet
- vita luckor eller släta i ek
- hur mycket får bänkskivan i Virr Varr kosta + diskho + blandare

Just nu har vi bara kollat IKEA.
Köket som Jim ritade upp går på ca 22 000 kr, utan vitvaror och beslag.
Kyl, frys, spis, diskmaskin kanske går på 25 000 kr.
En bänkskiva kanske går på 30 000 kr. Är det rimligt?
Sånt måste vi komma överrens om...

6 kommentarer:

En Lisa... sa...

Jag är på din sida vad gäller färgvalen! Vi har vita luckor, ljusgrå väggar, trägolv och träskiva och det känns inte färglöst och vi kan ha vilka dukar, servetter, pynt vi vill. Ett tips vad gäller det rutiga golvet. Välj gärna ett med en mörkgrå/något marmorerad yta istället för helt svart/vitt som kan se lite plastigt och hårt ut. Intrycket blir samma som ett svartvit-rutigt golv men ser snyggare ut.

Ke.Li sa...

Bra tips!
Jag har just hittat ett kök i teak hos Kvik. Det är ju 50 tal. Vi får åka dit och titta på det, i alla fall.

Anonym sa...

bänkskiva för 30 000kr!? är ni helt galna?

Huset i Öster sa...

Vi vill ha Virr varr melamin med eklist. Det finns hos HTH och Kvik bland annat. Vi vill ha underlimmad diskho + en bra blandare. Vi har haft blandare problem tidigare och är villiga att lägga ut en slant på det. Det kostar med bra bänkskivor. Skall man specialbeställa så kostar det.

Sandra sa...

En bra grej är att ta hem någon som kan rita upp köket på plats. Kostsamt om man inte känner någon som arbetar med det, ibland gör ju köksleverantörer det i priset. Poängen är att det är svårt att få med alla praktiska placeringar om hur skåp och dyl ska placeras. Man blir lätt hemmablind. Vi gjorde inte det och bommade "tänket" på placeringar av överskåp att ligga i kant med skåpet ovanför fläkten. Vi är nöjda iaf men är aldrig fel med ett utomperspektiv. Johan

Sandra sa...

Ytterliggare en bra grej är att slopa det klasiska kaklet. Idag finns tex glasskiva som man kan ha en snygg tapet bakom. Vill man byta är det inte så krångligt. Men det verkliga skälet är att det finns andra mtrl som är lättare att hålla rent. Om kakel är ett måste välj stora plattor, lättare att få fria från mattfett samt färre fogar att rengöra. Nu måste jag plugga. Mvh johan