onsdag 2 januari 2008

Frågor, frågor, frågor

Efter att ha ältat och diskuterat fram och tillbaka.. Jag tror att det blir bergvärme iallafall. Det är ovärderligt att ha bröder, systrar och svågrar som kan tänka sej att vara med och älta om vad som är det bästa uppvärmningsalternativet för vårt hus. Dom är ju dessutom sånna som vet vad dom pratar om! Ingen dålig kombination, vill jag lova.
Då är det bara vissa små frågor..
Får vi borra för bergvärme på just vår tomt? Är det någon som bestämmer sånt? Kommunen?
Finns det några bra borrare i Skövde med omnejd?
Vi ska ju dessutom dränera, bör man på nåt vis passa på att gräva upp allt när man ändå är igång och sölar? (Förresten, finns det någon bra firma för att dränera?)

Detta ska jag ta itu med nästa vecka när jag ska skola in lilltjejen. Men är det någon som har ett tips/svar på någon av mina frågor så är det bara att kommentera! Gratis!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Syrran tipsade om att flera grannar kan använda samma hål (borrhål)och det skulle ju kunna kapa kostander betydligt.
/K

Anonym sa...

Vi har pellets och det är jättebra men lite meckigt kanske.Inte så dyrt att sätta in dock, ca 80 000. Hade nog valt bergvärme om vi varit säkra på att bo kvar en längre tid.
Min fd kollega borrade efter bergvärme i somras. Det kostar tydligen 1000 kr metern som man behöver borra. Installatörerna uppskattade att det skulle behövas borra ca 25 meter, det blev 68. Kanske kan man få något slags fast pris?