söndag 6 januari 2008

Taklister

Jag har dragit mej för detta länge nu. Men i fredags köpte jag taklister till rummen, arbetsrummet fick bli mitt provobjekt. Taklister kräver stort tålamod och en hel del eftertanke. Efter att ha klurat länge och väl, bestämde jag mej för att börja med att tillverka mallar först. Bara för att det inte ska bli för lätt, så är alla innertak brutna. Alltså en massa vinklar överallt, och efter att ha mätt upp vinkeln vid ytterväggen till 70° så räknade jag snabbt ut att den andra vinkeln är 20°. Enkel trigonometri.
Funkade det?
Nej!
Teori och taklistpraktik stämmer helt enkelt inte...
Men först mallar:




Så långt allt väl.




Sen använde jag mallarna för att kapa listen.










Och faktiskt, resultatet blev helt ok och jag kapade nästan aldrig fel.







Men jag fattar fortfarande inte vilket otroligt tålamod finsnickare måsta ha haft innan.....

LATEXFOGEN!!!!

Dess betydelse för hemmafixaren kan inte underkattas. vilket material! Vilken äktenskapsräddare och humörhöjare!

Nu är det bara lite målning och en tröskel kvar, sen är arbetsrummet klart!

1 kommentar:

Tudorienne sa...

Sådär skulle jag också ha gjort.