onsdag 16 januari 2008

Offert.

Jag tycker om att ta in offerter, det är rätt spännande att se hur illa vår ekonomim kommer att vara den närmaste tiden. Men när det gäller uppvärmning så är kanske frågan snarast hur länge vi har råd att vänta. Vi förbrukar runt 40 000 kWh om året.... Lätt att räkna hem en investering av bergvärmepump då. I mina kalkyler räknar jag med att en bergvärmepump halverar förbrukningen till ca. 20 000 kWh.
Nu har vi fått in offerten på borrningen.
170 m aktivt borrhål (9 kW pump) - 47600 kr (280 kr/m)
24 m stålrör (leran ovan berg) - 10320 kr (430 kr/m)
4 m ingrävning (slang in i "pannrum") - 1560 kr (390 kr/m)
Summa: 61.000 kr
I priset ingår container för bortforsling av stenmjöl och lera och en "inplastning" av den delen av huset som är närmast (typ 2m).

Sen tillkommer/avgår det om det är mer/mindre än 24 meter till berget. Vi ska ta in någon offert till innan vi beställer.
Nu ser jag med spänning fram emot dränerings offerten. Grannen är med på noterna och vill också passa på att dränera! Kanon! Det kan innebära en viss prutmån om grävkillen kan dränera två hus på en etablering.
Spännigt värre!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag köpte min anläggning i höstas och måste rekommendera denna grymma tjänst som hjälpte mig att få in flera priser på bergvärme. Fick in flera offerter och priserna för den totala installationen skiljde upp till 15000kr. Semestern räddad.

Lycka till!

//Leffe